W bieżącym roku szkolnym udało się nam zrealizować program #SuperKoderzy – Majsterkowicze 2.0. Dzięki wygranemu grantowi zakupione zostały zestawy – roboty Lofi Robot – Codebox do nauki programowania i robotyki. Chcielibyśmy zaakcentować, że proces rekrutacji Programu Fundacji Orange przeszliśmy jako jedna ze 140 szkół w Polsce.
Zajęcia odbywały się we wtorki w pierwszym semestrze w klasie IV, a w drugim semestrze w czwartki w klasie VI. W sumie odbyło się 15 zajęć w każdej klasie. Aktywnie uczestniczyło w nich 15 uczniów.
Naukę programowania i robotyki rozpoczęliśmy od poznania programu Scratch, w którym w przyjemny i dosyć intuicyjny sposób można tworzyć efektowne gry. Na szafce pracowni komputerowej czekały na uczniów tajemnicze pudełka. Wielką niespodzianką okazały się drobne prezenty, które otrzymali uczniowie od firmy Orange.
Po 4 godzinach programowania w Scratchu otworzyliśmy nasze magiczne skrzyneczki-uczniowie zostali podzieleni na 2-3-osobowe zespoły zadaniowe i przystąpili do składania robotów. Uczniowie w ciszy i skupieniu lub w kontrolowanym rozgardiaszu ze śrubokrętami w rękach wnikliwie analizowali elektroniczne instrukcje montażu pojazdu jeżdżącego, skręcali, rozkręcali i wyłamywali kolejne elementy robota wycięte na ploterze, dzielili się swoja wiedzą i świeżo zdobytym doświadczeniem.
Uczniowie sprawdzili działanie podstawowych bloków kontrolujących działanie sterownika LOFI Brain 2.0. Testowali, w jaki sposób można sterować robotem z poziomu komputera oraz za pomocą połączenia bluetooth – co znacznie ułatwiło im obserwację wykonywanych instrukcji przez robota. Każde zajęcia stanowiły nowe doświadczenia jakie zdobywali młodzi majsterkowicze. Uczniowie z zaangażowaniem wykonywali zadania, a efekty jakie uzyskiwali sprawiały im bardzo dużo radości i satysfakcji. Mimo, że udział w tej edycji #SuperKoderów dobiegł końca, nasza przygoda z robotami będzie dalej kontynuowana.
Udział uczniów w #SuperKoderach to nauka podstaw programowania, robotyki i wielka lekcja o tym, że nowe technologie to nie tylko rozrywka i gry, ale możliwość zdobywania kompetencji, które są bardzo przydatne w przyszłości. Program rozwinął wśród uczniów między innymi kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w zespole.